סרגל כלים בכותרות - לדעת מה קורה בארץ ובעולם


100 שנה לטיסת המטוס הראשון!


כל אחד מאתנו חולם לפעמים שהוא יכול לעוף. מה היינו רוצים יותר מאשר זוג כנפיים שתיקחנה אותנו לאן שנרצה, גבוה מעל לקרקע?...
אמנם כיום כולנו יכולים לקנות כרטיס טיסה ו"לגעת" בשמיים, אבל רק לפני כ-100 שנים הצליחו האחים רייט לעוף כמעט כמו ציפור ולהגשים את חלומם - חלומנו.
ב-17 בדצמבר 2003, מלאו 100 שנה לטיסה הממונעת הראשונה בעולם, טיסה זו שנמשכה רק 12 שניות (אשר קדמו להן הכנות מפרכות ולימודים רבים) התרחשה בזכותם של האחים אורוויל ווילבור רייט.



המטוס של האחים רייט


אז מאיפה מתחילים? אולי מההתחלה...

האחים אורוויל ווילבור נולדו לבית משפחת רייט בהפרש של 4 שנים זה מזה. שניהם נשלחו לבתי ספר תיכוניים, אך אף אחד מהם לא סיים את לימודיו בהצלחה - כנראה דברים אחרים עניינו אותם קצת יותר מהלימודים...  מה שבאמת עניין את האחים היו הצעצועים המכניים אשר הם הרכיבו, כגון: אופניים ועוד.
לאחר שאביהם הביא להם במתנה הליקופטר צעצוע, הם התחילו לבנות רבים כמותו- אך לא הצליחו ליצור דגמים גדולים יותר. בבגרותם פתחו בית דפוס והוציאו שבועון, ובמקביל מכרו והשכירו אופניים שהם בעצמם בנו.
  
האחים רייט


בשנת 1896 נהרג אדם בשם אוטו ליליינטל, שהיה אחד מחלוצי הדאייה. התאונה שגרמה למותו היא שהציתה את התעניינותם של האחים רייט בנושא התעופה. הם החלו ללמוד כל מידע חדשני ומעודכן שהגיע לידם, ולאחר כשלוש שנים החלו להטיס עפיפוני ענק באזור העיר קיטי- הוק שבצפון קרוליינה, ארצות הברית.
ב-1899 הטיסו את הדאון הראשון שבנו, שמוטת (רוחב) הכנפיים שלו הייתה 5 מטר, ועלות בנייתו היתה רק 15 דולרים!!!



מהו דאון? דאון הוא בעצם מטוס קטן אך ללא מנוע


לאחר כשנתיים ניסו להעיף דאון גדול יותר, והראו כיצד ניתן להשיג שיווי משקל באוויר.
למרות הצלחתם הם התאכזבו מכך שהדאונים לא הצליחו להישאר באוויר- אך הם לא התייאשו ולא נשברו ומיד חזרו למחקרם.... הם עשו תצפיות על ציפורים וניסויים רבים נוספים.... עד שבשנת 1902 בנו דאון חדש ומשוכלל יותר, בעל אווירודינמיות יותר טובה מכל קודמיו. השינוי המהפכני היה בצורה ובעיצוב הכנפיים שפתרו את הבעיות הקודמות.



מהי אווירודינמיות? זוהי תכונה של גוף נייד המאפשרת לו להתגבר על התנגדות האוויר, הודות לצורתו המעוגלת בקצה אחד והמחודדת בקצה האחר, וכן שטח הפנים חלק ואחיד(כמו צורה של טיפה), ניתן למצוא תכונה זו בצורתם של דגים וציפורים.


על הדאון הזה האחים עשו יותר מאלף טיסות, ואפילו הגיעו למרחק של 180 מטר... אז הבינו האחים רייט שהם יצרו משהו חדש לגמרי, והם רשמו פטנט על הדאון שלהם.
אך ככל שהצליחו רצו להשיג יותר, והיעד הבא שלהם הייתה מכונה שתנוע בכוחות עצמה ולא בחסדי הרוח. לאחר שנה, בסתיו 1903, הם הצליחו גם בזה: למטוס החדש שלהם שנקרא ה"מעופף" ("פלאייר") היו כנפיים באורך 12 מטרים והוא שקל 340 ק"ג. בעזרת מנוע קל שבנו בעצמם הוא יכול להתרומם לאוויר.

אחרי עוד שיפוצים ותיקונים קטנים הגיע הרגע הגדול, רגע הטיסה, אך היה צריך להחליט מי יהיה זה שיזכה להטיס ראשון את המטוס ולהיכנס לספרי ההיסטוריה. האחים החליטו להפיל גורל, והמנצח היה אורוויל, האח הצעיר.
בטיסה הראשונה לא היו עיתונאים שבאו לסקר את האירוע, אך היו שם עוד ארבעה מבוגרים וילד.



אורוויל "עשה היסטוריה" ב-17 בדצמבר 1903 בשעה 10:35 בבוקר. הוא המריא והטיס את המטוס במשך 12 שניות מעל פני הקרקע למרחק של 37 מטרים. אחריו המריא גם וילבור, שהטיס את המטוס במשך דקה שלמה למרחק של 270 מטרים!!!

האחים לא התרגשו כל כך, כיוון שהיו כל כך בטוחים בכל החישובים שעשו וידעו שזה יצליח, אך הם לא ידעו עד כמה תגליתם תשנה את פני ההיסטוריה!!!!

לאחר טיסתם הראשונית, המשיכו עוד כשנתיים לשפר ולשכלל את המטוס שלהם, ובאוקטובר 1905 הצליחו לטוס באותו מטוס היסטורי טיסה של 40 ק"מ ברציפות, במהירות ממוצעת של 60 קמ"ש.

אז פנו השניים עם הפיתוח שלהם לממשלת ארה"ב. בתחילה התייחסו אליהם בביטול, אך שלוש שנים  מאוחר יותר נחתם חוזה בין האחים רייט לבין משרד המלחמה האמריקאי לבניית מטוס מלחמה ראשון. מהשלב הזה התרחבו עסקי התעופה גם לצרפת ולגרמניה.

במשך מאה השנים שעברו מאז פותחו עשרות סוגים של מטוסים ומנועים שונים לשם העברת אנשים וסחורות, לצורכי מלחמה ושלום.



את המטוס המקורי של האחים רייט אפשר לראות עד היום במוזיאון התעופה והחלל הלאומי בוושינגטון שבארה"ב.



קישורים נוספים בנושא הטיסה הראשונה ותעופה:



כתיבה: קרן כחלון
עריכת לשון:שרה פוקס



בכותרות בעבר

הדף נכתב ע"י גלים סנונית

תאריך העלאת הדף:2003-12-27
 


"דף זה נבנה באמצעות "כלים שלובים
כל הזכויות שמורות, 2001, עמותת סנונית. ©
infogalim@www.galim.org.il נשמח לקבל את הערותיכם ואת הצעותיכם לכתובת
סנונית על סדר היום